babulky z charbulky

Vítáme Vás: web, blog, chat, informace, učitelé - soukromé stránky

Pokles fyzické kondice dětí

2009-04-17 18:31:36 | | 2007x zobrazen | tv007

Pokles fyzické kondice u dětí není mýtus

České děti mají nevalnou fyzickou kondici. Shoduje se na tom většina tělocvikářů i lékařů. Pohyb prý chybí dokonce i ve školkách. Navíc dítě bez vady v držení těla je na základní škole spíše výjimka. Je to s našimi školáky opravdu tak vážné? Co se s tím dá dělat?

Co říká na fyzickou zdatnost žáků základních škol děkan Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy Václav Bunc? Mají opravdu tak špatnou kondici? "Bohužel ano, pokles fyzické kondice je jednoznačný, a dokonce se předpokládá, že za poslední dvě dekády je to zhruba o jednu třetinu. Základní problém zní, jak dnes přimět děti k pohybu. Faktem zůstává, že klasické sporty, které lze brát jako průpravné, jsou v současnosti na okraji zájmu.

Motivačně daleko zajímavější jsou nyní sporty moderní - zejména míčové hry jako je fotbal, florbal a tak podobně. Cesta dítěte ke sportu může vést skrze kombinaci obojího: Moderními sporty dítě zaujmout a potom nabídnout širší spektrum sportů," radí Václav Bunc. Základní problém u dětí je ten, že chybí kultivace elementárních pohybových dovedností. To jiný sport než rozumně vedená gymnastika nebo atletika nenabídne.

Děti by měly mít zhruba šedesát minut pohybu denně. Z toho pohledu se zdají povinné tři hodiny tělesné výchovy týdně nedostatečné. Václav Bunc k tomu dodává: "Jsem osobně přesvědčen, a máme to i ověřeno, že problém se sníženou fyzickou kondicí dětí nevyřeší tři hodiny tělocviku, ale spíše obsah těch hodin. Potřebu pohybu už není schopen vyřešit školní tělocvik. Tam by se děti měly seznámit s tím, co by měly dělat, jak to dělat a k čemu je to dobré."

Velkou roli ve výchově dětí ke sportu hrají i samotní učitelé tělesné výchovy. "Jsem přesvědčen, že příprava českých učitelů je stále na velmi vysoké úrovni. Druhá věc je to, v jakém prostředí se ten dotyčný pohybuje a zda má podmínky k tomu, aby mohl realizovat, co se naučil nebo to, co by chtěl dělat. Velmi záleží na tom, jaký má k problematice sportu ve školách vztah ředitel a další nadřízený orgán. Rodiče by neměli hodnotit úroveň tělocvikáře podle známky svého dítěte, ale měli by se ptát, jak se mu v hodinách líbí. A jestliže se bude jejich potomek na tělocvik těšit, pak by mohl být učitel označen za dobrého."

"Měly by být děti i v hodinách tělesné výchovy hodnoceny známkami?" ptala se Václava Kunce na závěr rozhovoru moderátorka Lucie Výborná. Každý rodič chce dostat informaci, jak jeho dítě prospívá. Nedomnívám se, že známky jsou ideálním řešením, ale jistý systém, který by ocenil vztah a přístup toho dítěte, tam musí být. Bohužel tradice známkování u nás stále přetrvává."

Pokles fyzické kondice u dětí není mýtus DOWNLOAD (STÁHNOUT) | STREAM

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!

Komentáře:

Komentář Článek byl uzavřen. Přidávát komentáře již nelze.
Powered by NORS 3 v 2.3 © 2005-2024 Daniel Milde aka Dundee
Design by Milde.cz