Jednoduchý návod pro všechny na vytvoření ideálního ŠVP aneb Téměř dokonalá školská reforma Domnívám se, že učitelé dělají převážně zbytečnou práci. Jsou za ni dokonce placeni a rozhodně si proto více peněz nezaslouží! Za zbytečnou práci by neměl být placen nikdo, přesto se tak mnohdy děje. Obvykle se tím také nikdo nechlubí a předstírá, že jeho práce má vysokou společenskou hodnotu, která má být po zásluze oceněna. Stejně tak i učitelé. Jejich nejdůležitějšími činnostmi a hlavní, byť neoficiální pracovní náplní, jsou evidence absence, škatulkování žáků na přítomné a nepřítomné, omluvené a neomluvené, vybírání a odevzdávání příspěvků SR, vybírání a odevzdávání peněz za hromadné fotografie žáků, vyplňování, shromažďování a odevzdávání formulářů za žáky a jejich rodiče, jejich následná kontrola, podepisování a schvalování. Vytváření a duplikace různých veledůležitých a pro výchovu a vzdělávání mládeže nezbytných záznamů do třídních knih a ostatní tzv. pedagogické dokumentace atp. Také bez dozorů a známkování svěřených žáků se jejich vzdělávání a výchova jistě neobejde. Hlavní a nejdůležitější jsou proto, že za ně dostávají od vrcholového managementu zaplaceno. Tento také může snadno exaktně spočítat počet splněných úkolů a v nich vyskytujících se chyb učitele a potom jeho práci "spravedlivě ohodnotit". Jedná se o činnosti, které sice nemají s výukou a výchovou obvykle téměř nic společného, ale zaberou učiteli (podle "nezávislých" "seriozních" průzkumů) více než polovinu pracovního času a 75% pro práci využitelné energie. Úředník pochopitelně ani nic jiného za práci nepovažuje. Vždyť ani on není přece za jinou práci placen od jiných úředníků. Vymýšlí proto vše možné i nemožné, aby i učitelé tuto "práci" dostali po zásluze zaplacenou. Vcelku je jim úplně jedno, jestli se za vyplněným údajem skrývá nějaká využitelná hodnota nebo ne. Zda se žáci naučili něco užitečného a potřebného pro život nebo ne, je také vcelku podružné. To je sice pěkné, pokud ano, ale na výplatní pásce jejich, ani učitelů, se to stejně nijak výrazněji neprojeví. I oni přece musí vyplňovat formuláře pro jiné úředníky a zajišťovat jim obživu, protože ti by rozhodně z učitelského platu nevyžili. Pokud je učitel "chytrý a schopný", potřebné údaje si vymyslí a dbá, aby měl, všechny kolonky ve všech nezbytných předepsaných dokumentech, řádně vyplněny. Nějaké škrtání, opravování špatně vyplněných údajů, snaha o pravdivé vyplňování, stejně jako zjišťování a postihování neomluvené absence, se rozhodně nevyplácí. "Důležitý" dokument (obvykle třídní kniha) se potom velmi rychle promění v sešit, ve kterém trénuje krasopis žák prvního ročníku školy se speciálním výchovným působením. Učiteli se navíc zvýší nezaplacená práce o 100%. Výsledné vyplněné hodnoty není stejně možné zkontrolovat a nemělo by to ani smysl. Vždyť každý učitel přece ví, že jejich hodnota je nulová (obvykle se jedná o sice statisticky významné pro úředníky, ale ve skutečnosti jen přesné součty nepřesných a bezvýznamných údajů). Všichni to sice vědí, ale snaživě je vesele do "důležitých" dokumentů vyplňují. Hlavní je přece, že obdrží dobré hodnocení za vzorně vyplněnou dokumentaci "bez závad". Následně je jistě nemine veřejná pochvala včetně výslužky a poděkování "za dobře odvedenou práci".
PN, duben 2009